رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی گفت: نیازمند تخصیص اعتبار برای نگهداری از درختان پس از کاشت هستیم چراکه در غیراینصورت به محیط زیست و منابع طبیعی خسارت وارد می‌شود.

بودجه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت محقق نشد

شهریور سال قبل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور شهید آیت‌الله رئیسی کلید خورد و اسفند سال قبل مقام معظم رهبری پس از  کاشت سه درخت فرمودند که اگرهر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد. با فراهم کردن مقدمات کار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذر سال گذشته در کشور آغاز شد.

هاشم موسوی نژاد درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح اظهارکرد: پرورش نهال از سال زراعی یک سال قبل آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه می‌یابد. بهترین بازه زمانی برای انجام این کار از بهمن تا فروردین است. بر اساس جمع‌بندی انجام شده تاکنون ۶۵ میلیون اصله  نهال در بخش دولتی و حدود ۷۶ میلیون اصله نهال در بخش غیر دولتی در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت پرورش داده شده است.

وی درباره کاشت نهال‌های پرورش داده شده گفت: فصل کاشت نیمه آبان به بعد است. با نخستین نزولات جوی با هدف بهره‌گیری حداکثری از مواهب طبیعی این کار آغاز می‌شود البته زمان شروع این کار در مناطق مختلف مقدری متغیر است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با اشاره به نحوه عملکرد بخش خصوصی اظهارکرد: بخش خصوصی با هدایت و راهبری استانداری‌ها عملکرد خوبی داشته است و بیشتر نهال‌های تولید شده در این بخش کاشته شده است. اکثر آن‌ها جنگلی هستند و در این عرصه‌ها کاشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای نگهداری‌ از نهال‌ها پس از کاشت نیاز به بودجه داریم، گفت: بودجه سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت  ۲۳۷.۵ میلیارد تومان بود که محقق نشد و ۵.۷ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و ۴۴.۳ میلیارد تومان اسناد خزانه با بازپرداخت ۳۰ ساله پرداخت شده و در مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار محقق شد که بسیار مبلغ ناچیزی است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی اضافه کرد: اعتبارات را از چند بخش شامل صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات ناشی از مسئولیت اجتماغی، اعتبارات و کمک‌های بین‌المللی و صندوق توسعه کشاورزی پیگیر هستیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا این طرح به هدف خود برسد.

موسوی نژاد با ابراز امیدواری نسبت به نظر مساعد دولت چهاردهم به اعتبارات طرح کاشت یک میلیارد درخت تاکید کرد: اگر از نهال‌های کاشته شده مراقبت و نگهداری نکنیم دچار افت و موجب وارد شدن خسارت به منابع طبیعی می‌شوند. دراین شرایط ‌بهتر است کاشته نشوند. لذا ما محتاطانه در این زمینه گام بر می داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.